REGISTRACIJA:
Tel.: +370 37 202048; +370 644 22448
El. paštas: info@romuvosklinika.lt
Adresas: Rotušės a.23, Kaunas

M. Jasulaitis apie rūkymo priklausomybę

rugsėjo 19, 2019

Kodėl dažnai nepavyksta ir taip sunku mesti rūkyti?

Dauguma rūkančiųjų norėtų mesti rūkyti ir yra bent kartą tai bandę, tačiau tyrimai rodo, kad tik tik 1-5 proc. bandžiusiųjų savarankiškai mesti rūkyti pavyksta nerūkyti ilgiau nei metus. Taip yra todėl, kad pastoviai rūkantys žmonės yra psichologiškai ir/ar fiziškai priklausomi nuo tabako. Dažnam metančiajam rūkyti tenka keisti kasdieninio gyvenimo įgūdžius – mokytis bendrauti, dirbti, atsipalaiduoti ar ilsėtis be cigaretės. Tai nėra paprasta, nes ilgainiui rūkymas, kaip ir bet koks kitas dažnai kartojamas veiksmas, tampa automatiškas. Siekiant kontroliuoti šiuos automatiškus veiksmus, reikia įdėti nemažai pastangų. Dėl patiriamų pokyčių pablogėjusią emocinę savijautą pirmosiomis savaitėmis dar labiau apsunkina nemalonūs nikotino stygiaus sukelti pašaliniai efektai – padidėjęs dirglumas, mieguistumas ir greitas nuovargis, sunkumai sukaupiant dėmesį, galvos skausmai didėjantis kūno svoris ir kt. Nors šie nemalonūs reiškiniai trumpalaikiai, jų veikiamas žmogus dažnai pradeda abejoti dėl savo sprendimo, norisi į viską numoti ranka ir vėl griebtis cigaretės.

Pagalba metantiems rūkyti. Mokslo įrodymais pagrįsti rūkymo metimo būdai

Padėti įmanoma tik žmogui pacientui pačiam norinčiam mesti rūkyti, todėl pagalba rūkančiajam prasideda nuo paskatinimo mesti rūkyti. Rūkantiesiems yra reikalinga dvejopa pagalba: vienus reikia skatinti mesti rūkyti ir stiprinti metimo motyvaciją, kitiems, jau norintiems ir pasiryžusiems mesti, reikalinga įvairaus pobūdžio medicininė (pakaitinė nikotino terapija ir kiti farmakologiniai preparatai) ir psichologinė pagalba.

JAV Nacionalinis priklausomybių nuo narkotikų institutas (angl. National Institute on Drug Abuse, NIDA) teigia, kad įveikti priklausomybę tabakui padeda medikamentai (pakaitinė nikotino terapija ir kiti) bei elgesio keitimo terapija (kognityvinė elgesio terapija, motyvacinis interviu, dėmesingas įsisąmoninimas (angl. mindfulness), rūkymo metimo telefono linija, tekstiniai pranešimai; virtuali pagalba, palaikymas teikiamas socialinių tinklų pagalba).

Svarbu, kad gydymo nutraukimas būtų kuo labiau pritaikytas asmeniui, nes kai kurie žmonės rūko, kad išvengtų nemalonių jutimų, susijusių su rūkymo nutraukimu, kai kiti labiau siekia pasitenkinimo, siejamo su tabako vartojimu.

Priklausomybė nuo rūkymo yra liga, todėl kaip ir kitų susirgimų atvejais jai būdingi atkryčiai. Kad visiškai atsisakyti tabako gaminių vartojimo dažnai prireikia ne vieno bandymo.

Profesionali pagalba ir tinkamai parinktas rūkymo metimo būdas gali ženkliai padidinti sėkmės atvejų skaičių.

Gydytojas psichiatras, psichoterapeutas Mindaugas Jasulaitis


Registracija internetu


Detalesnė informacija: info@romuvosklinika.lt arba telefonu: +370 644 22448

Apie autorių

Įrašyti atsiliepimą

*

captcha *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.